Medietræning er som forsikringer. Man synes ikke helt det er værd at investere i før den dag en møgsag trækker tæppet væk under virksomheden – dig som leder eller dit job.

Måden du håndterer en krise på i medierne – afgør hvor meget sagen kommer til at fylde og hvor længe. Derfor er det vigtigt, at du husker at alt taletid er strategisk taletid.

Effektiv kommunikation er sammen med dine valg som leder den afgørende faktor for hvordan Du og din virksomhed klarer jer igennem en krise. Dine kommunikationsevner er i høj grad den udadtil synlige indikator for, hvordan I håndterer sagen.

Selv om effektiv kommunikation i medierne lyder enkelt, så er der stadig mange af os der igen og igen laver de mest basale fejl. Fejl der kan koste dyrt for dig som leder og den virksomhed du repræsenterer, hvad enten det er en privat eller en offentlig virksomhed, et politisk parti eller en NGO. Selv rutinerede topchefer og politikere synes mødet med medierne er lidt angstprovokerende – især når der er noget svært og personligt på spil – det både ses og høres.

Dit valg af ord, din fremtoning og din måde at fremføre budskaberne afgør hvordan du modtages og hvilken opfattelse vi sidder tilbage med.

Når du kommunikerer i medierne på vegne af virksomheden; henvender du dig til omgivelserne. Men lige så vigtigt: Du kommunikerer i lige så høj grad indadtil. – Dine medarbejdere lytter med.

Måden du håndterer en krise på i medierne afgør hvor meget sagen kommer til at fylde og hvor længe. Det påvirker også den dialog og ledelse du kan have efterfølgende, når der internt skal samles op og læres af sagen.

Tempoet i dagens medier er voldsomt opskruet, og du har kun kort tid til at aflevere dit budskab. Derfor skal du kunne skære dit budskab til og gøre det indviklede enkelt, klart, relevant og nærværende. –  Det øger din mulighed for at det er dig der styre budskabet. 

Din personlighed og din fremtoning skal bære dine ord igennem til seerne og til læserne. Det kræver træning og tryghed.

Find dig nogle gode rådgivere du stoler på og få medietræning når du har mindst brug for det. Med medietræning lærer du at tage styringen og bliver trænet i, hvordan du bedst tackler kritiske spørgsmål på en professionel og karismatisk måde. Det gør dig i stand til at håndtere ledelsessituationer og interview der uventet og kritisk drejning. Og alligevel… Selv med den bedste forberedelse kan man ikke altid forudse hvilke spørgsmål journalisten vil stille og interviewet kan tage en helt anden uventet og kritisk drejning.

 konkrete værktøjer og træning hos dine rådgivere, der gør dig i stand til at fremstå klar i mæglet og velforberedt, selvom du måske kun har få minutters forberedelsestid, inden du går på. Uanset om det er et telefoninterview, du taler med journalisten ”til baggrund” eller skal på live-tv. Skal dit budskab stå helt klart, så du bliver forstået og husket på den måde der var din hensigt.

Præcis kommunikation og personlig gennemslagskraft er et Ansvar man har, når man påtager sig rollen som leder og chef.

Kend dig selv! Jo mere trænet og forberedt du er før den dag du har brug for det, jo mindre forberedelsestid har du brug for – jo mere vil du selv kunne tage styringen og kontrollen i en kritisk situation.

Måden du håndterer en krise på i medierne – afgør hvor meget sagen kommer til at fylde og hvor længe. Forebyg at tæppet trækkes væk under dig som leder eller din virksomhed.

Vær klar til mødet med medierne!

Gode råd fra værktøjskassen, før du stiller op til interview.
Vær godt forberedt inden ”du går på.”
Brug din rådgiver, hvis der er tid – skab tid om overhovedet muligt (man kan meget på 5 min)

Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvem taler jeg til?
  • Hvilket indtryk skal de sidde tilbage med?
  • Hvor alvorlig en sag er det?
  • Er der andre der sammenholdt med denne sag kan forværre billedet?
  • Hvem er påvirket den konkrete sag?

Brug din taletid strategisk:

  • Vælg dit budskab – find 3 stærke og præcise ord
  • Find svaret på det du IKKE vil spørges om – hvad vil dit svar være? (Når du har styr på det, har du formentlig også styr på resten. Det tager toppen af nervøsiteten)
  • Kend baggrund og betingelser for interview:
  • Tal sandt, vær ærlig og direkte. Lad være med at gætte hvis du mangler svar.
  • Bevar roen
  • Giv korte, konkrete svar (jo færre or, jo mere præcist)
  • Sig de væsentligste først
  • Hold tråden og hold fast i de budskaber, du har bestemt inden du går på.
  • Vær dig selv!
  • TÆNK FØR DU TALER! Giv dig tid til at svare – en pause gør ikke noget.
  • Vær fuldt og helt tilstede under interviewet – hav ikke gang i en indre dialog samtidig.

Kontakt os:
Mail: info@arhensberg.dk
Phone: +4540252569